fredag 10 juli 2009

Blomsterspråk

Färger och antal

Blommorna har ett eget språk, beroende på färg och antal, och om Du ska ge bort blommor kan Du beakta följande:

Blå - Jag vill bli intill Din sida intill döden

Gula - Du är solen i mitt liv

Lila - Jag önskar Dig all lycka

Mörkröda - Jag saknar Dig så

Orange - Jag är Din trogne vän

Rosa - Jag är förälskad i Dig, och lovar Dig trohet

Röda - Jag räknar dagarna tills vi ses igen

Vita - Jag tror på Din renhet

1 - Du är mitt allt

2 - Låt oss resa bort tillsammans

3 - När får jag träffa Dig igen

4 - Jag ser upp till Dig, och är Dig tacksam

5 - Jag gör vad som helst för Dig

6 - Jag tvivlar på Ditt ord

7 - Jag älskar Dig

8 - Jag förblir Dig trogen intill döden

9 - Jag vill vara ensam med Dig

10 - Vill Du gifta Dig med mig


Blomsterspråket kommer ursprungligen från Orienten, där olika blommor menades förmedla givarens känsla och tanke.

Österländskt blomsterspråk grundar sig på sentenser - en knuten till varje blomma.

Västerländskt blomsterspråk har godtycklig symbolik t.ex. att liljan är symbol för renhet, eller:

Förgätmigej: Var min för alltid
Rosor: Kärlek
Hyacint: Tro på dig själv
Lavendel: Glöm mig aldrig
Tulpan: Evig vänskap
Viol: Du är oåtkomlig
Lilja: Du är den vackraste jag vet

AKLEJA - Djärvhet.

ALPROS - Ståndaktig kärlek.

AMARYLLIS - Skönhet.

ANEMON - Besvara inte min kärlek med hån.

APELSINTRÄD - Hopp om kärlek.

APELSINBLOMMA - Bröllopsfest, fruktbarhet

ASP - Det är för Dig jag skälver.

ASTER - Jag älskar Dig obotligt, eller som en välkomst hälsning till en främling.

AZALEA - Självbehärskning.

BACKSIPPA - Du har inga rättigheter.

BASILIKA - Bara genom ett närmande lär du känna mig. Värme, omvårdnad.

BEGONIA - Varför svarar du inte?

BERBERIS - Dåligt humör, kan även betyda vi passar inte för varandra.

BJÖRK - I trädets skugga vill jag träffa Dig.

BJÖRK BLAD - Frihet.

BLÅBÄR - Hemlig kärlek är extra ljuv.

BLÅKLINT - Varje minne av dig höjer mig över livets vardagligheter.

BLÅKLOCKA - Beständig kärlek, följ ditt hjärtas röst.

BLÅSIPPA - Mitt hjärta brinner av kärlek till Dig.

BOK - Välstånd och framgång.

BRÄNNÄSSLA - Skilsmässa.

BUXBOM - Döm ej efter det yttre.

CEDER - Styrka.

CITRON - Lev väl.

CITRONMELISS/HJÄRTANSFRÖJD - Livskraft. Om dagen är Du i mina tankar, om natten i mina drömmar.

DAGLILJA - Behåll ett glatt sinne även i ålderdomen.

DAHLIA - Vågar jag närma mig?

DARRGRÄS - Upphetsning.

DILL - Kraft, styrka.

EKLÖV - Långt liv.

EKORRBÄR - Jag har länge älskat Dig.

ENBÄR - Min kärlek är så uthållig att Du till slut blir tvungen att älska mig.

FIKON - Erotisk blyghet.

FINGERBORGSBLOMMA - Håller Du av mig?

FLOX - Om Du vill fly världen så kom till mig.

FLÄDER - Skydd.

FÖRGÄTMIGEJ - Glöm aldrig mig.

GRAN - Ädla egenskaper.

GROBLAD - Du förför mig ej.

GRÅBO - Glädje.

GRÄSLÖK - Jag kan inte motstå kärleken.

GUCKUSKO - Besegra mig och bär mig.

GULDREGN - Rikedom, även vila mot mitt bröst.

GULLVIVA - Ge mig nyckeln till ditt hjärta.

GURKÖRT - Livslust, mod och bringar tur.

GÅSÖRT - Hoppas på det bästa.

GÖKBLOMSTER - Låt mig inte vänta!

HALLONBLOMMA - Varje gång Du ser på mig växer min kärlek. Beundran.

HARSYRA - Du roar Dig medan jag förgås va smärta.

HASSEL - Försoning.

HAVRE - Blygsamhet.

HORTENSIA - Varför glömde Du mig?

HYACINT - Gryende kärlek.

HÄGG - Du förtrollar mig.

HÄSTHOV - Ditt rätta väsen kommer att framträda.

HÄSTKASTANJ - Lyx.

IDEGRAN - Ha tålamod.

IRIS - Du har sårat mitt hjärta.

JASMIN - En enda natts lycka.

JOHANNESÖRT - Vill Du stilla mina tvivel?

JULSTJÄRNA - Renhet.

JUNGFRU MARIE SÄNGHALM/ GULMÅRA - Festen är över.

JUNGFRU MARIE NYCKLAR - Hur kan jag vinna nycken till Ditt hjärta?

KAKTUS - Låt inte det yttre vilseleda Dig.

KAMELIA - Älska! Det är Du skapt till.

KANEL - Överflöd.

KAPRIFOL - Tvivla ej på min kärlek.

KARDBORRE - Rör mig ej.

KASTANJEBLOMMA - Jag ber om förlåtelse.

KATTFOT - Begrunda.

KLÖVER - Vänskap?

KROKUS - Livslust.

KRUSMYNTA - Splittrar avundsjukan vår vänskap.

KUMMIN - Misströsta inte.

KUNGSLJUS - Låt mig få en plats i Ditt hjärta.

KÖRSBÄR - Förförisk.

KÖRSBÄRSBLOMMA - När skall Du besvara min kärlek.

LAGERBLAD - Kärleken har segrat. Belöning.

LAGERBÄR - Du har min beundran men ej min kärlek.

LAVENDEL - Förklara Dig närmare.

LIGUSTER - Förbud.

LILJA GUL - Jag vill veta mer.

LILJA VIT - Vem kan skilja oss åt? Oskuld.

LILJEKONVALJ - Pröva mig innan Du dömer mig. Kvinnokraft. Oskuld.

LIND - Äktenskaplig familjelycka.

LJUNG - Skuld.

LOMME - Fattig men hoppfull.

LUKTÄRT - Är Din kärlek min?

LÖNN - Opålitlighet.

MAGNOLIA - Jag söker min lycka i naturen.

MALÖRT - Tvivel.

MEJRAM - Heder, lycka.

MISTEL - Tålamod. Jag väntar.

MOSSA - Vår hemlighet.

MURGRÖNA - Äktenskap, trohet.

MYNTA - Gästfrihet.

NARCISS - Grymhet, Du plågar mig.

NATT OCH DAG - Utan Dig är jag alltid ensam.

NATTLJUS - Jag vågar inte förklara dig min kärlek.

NATTVIOL - Ömhet.

NEJLIKA - Saknad.

NYPONROS - Varför undviker Du mig?

NÄCKROS - Visdom.

OLIVKVIST - Fred, vänskap.

OREGANO - Glädje.

ORMBUNKE - Låt mig komma Dig nära, var inte så sluten.

ORKIDÉ - Endast Du kan nå mitt hjärta.

OXTUNGA - Opålitlighet.

PASSIONSBLOMMA - Min kärlek till Dig överstiger allt förnuft.

PELARGON - Jag måste tala med Dig, men i hemlighet.

PERSIKA - Dina läppar inbjuder till kyssar.

PERSILJA - Jag tillåter endast att Du förälskar Dig i mig. Blygsamhet.

PIMPINELLA - Blod. Pimpinella lär fröjda hjärtat om den stoppas i vin.

PINGSTLILJA - Lek med andras känslor.

PLOMMON - Jag är galen i Dig, också i mina drömmar.

POPPEL - Mod, nu eller aldrig.

PRÄSTKRAGE - Kan Du älska mig?

PÄRON - Giv mig hopp.

RALLARROS/ MJÖLKE - Har Din kärlek ett pris? Kan jag nå Dig?

RENFANA - Jag föraktar Dig.

RIDDARSPORRE - Tapperhet.

RINGBLOMMA - Förtvivlan. Du oroar mig.

ROS PERSIKOFÄRGAD - Blygsel ,oskuld.

ROS RÖD - Kärleksförklaring.

ROS SKÄR - Trofasthet, livslång kärlek.

ROS VIT - Oskuld, förlåt.

ROSMARIN - Vänskap, minnet. I brudbuketten symboliserar rosmarin harmoni.

RUDBECKIA - Rättvisa

RÅG - Bildning, rikedom.

RÖLLIKA - Krig

RÖNN - Svek

SALVIA - Överge mig ej. Mitt hjärta bankar för Dig.

SKILLA - Du är inte så dålig!

SMULTRON - Som bäret är Din kyss.

SMÖRBLOMMA - Håll ut, vi återser varandra snart.

SNÖDROPPE - Mitt hjärta är rent.

SOLROS - Förnuft, framgång.

STRANDASTER - Eftertanke.

STYVMORSVIOL - Gläder det Dig att mitt hjärta lider? Varför låter Du mig lida?

SYREN - Vilken bild bär Du i Ditt hjärta?

SÄV - Jag har förstått Dig.

TALL - Övervinner motgångar.

TIMJAN - Trofasthet, medkänsla.

TISTEL - Jag giver inte upp.

TROLLHASSEL - Förtrollning.

TULPAN RÖD - Kärlek.

TULPAN GUL - Hopplös Kärlek.

TUSENSKÖNA - Din skönhet bländar mig, jag har svårt att fatta mod.

TÅRPIL - Dina misstankar sårar mig.

VALLMO - Mitt öde vilar hos Dig.

VALNÖT - När Du kallar kommer jag.

VETE - Ja!

VINDRUVA - Vågar jag tro det?

VINBÄR - Jag är tystlåten.

VITSIPPA - Längtan efter värme, närhet.

ÅKERVINDA - Du trollbinder mig.

ÄPPLE - Frestelse, lockelse.

ÖGONTRÖST - Finner jag tröst i Dig?

1 kommentar:

Britt sa...

Kul med blomsterspråk. Dessa kommer jag att lägga till i favorit så jag har det kvar.
Härligt att få duka och dekorera till bröllop.
Ha en skön helg.
Kramiz Britt